Διατροφικές οδηγίες για κατανάλωση θαλασσινών από εγκύους

Είναι αλήθεια ότι γενικά, άσχετα από την κύηση, είναι καλύτερο να μην τρώτε ωμά οστρακοειδή, πολύ περισσότερο όταν είστε έγκυος και ο λόγος είναι ο κίνδυνος τροφικής δηλητηρίασης, η οποία μπορεί να είναι ιδιαίτερα δυσάρεστη κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Τα θαλασσινά και ειδικότερα τα οστρακοειδή, μπορούν να μολυνθούν από επιβλαβή βακτήρια, όπως η λιστέρια, το τοξόπλασμα και η σαλμονέλα και επειδή η εγκυμοσύνη αλλάζει το ανοσοποιητικό σύστημα, είναι πιο δύσκολο για το σώμα να καταπολεμήσει τους παθογόνους εξωγενείς παράγοντες.

Το ανοσοποιητικό σύστημα του εμβρύου επίσης είναι ανώριμο και υπάρχει πιθανότητα η κατανάλωση ωμών θαλασσινών να οδηγήσει σε γενετικές ανωμαλίες ή αποβολές.

Οπότε καλύτερα να αποφύγετε την κατανάλωση όταν πρόκειται για ωμά:

στρείδια,
μύδια,
μαλάκια,
γαρίδες,
καραβίδες,
καβούρια,
αστακό
και γενικά ακατέργαστα οστρακοειδή

Μαγειρεμένα οστρακοειδή

Είναι ασφαλές να τρώτε οστρακοειδή κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, αρκεί να είναι καλά μαγειρεμένα. Οποιαδήποτε βακτήρια ή ιοί συνήθως καταστρέφονται με τη θερμοκρασία που αναπτύσσεται στο μαγείρεμα.

Και τι γίνεται με το σούσι?

Είναι αλήθεια ότι το σούσι είναι μάλλον μη ασφαλές στην κύηση.

Βέβαια τα ελεγχόμενης καλλιέργειας θαλασσινά είναι ωφέλιμα, όταν καταναλώνονται με μέτρο, διότι αποτελούν μια μεγάλη πηγή πρωτεϊνών, βιταμινών Α και D και βασικών ωμέγα-3 λιπαρών οξέων.

Είναι ιδανικά για τον εγκέφαλο και τους οφθαλμούς του μωρού, ενώ ακόμη προστατεύουν από την κατάθλιψη κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και στη λοχεία.

Πρέπει να αποφύγετε τα ψάρια που περιέχουν υδράργυρο.

Τα περισσότερα ψάρια περιέχουν υδράργυρο, το οποίο μπορεί να είναι επιβλαβές για το εξελισσόμενο νευρικό σύστημα του μωρού σας, σε μεγάλες ποσότητες. Η αμερικανική Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) συνιστά μεγάλη προσοχή στην κατανάλωση συγκεκριμένων ψαριών , όπως ο ξιφίας, το σκουμπρί, τα καρχαριοειδή, και γενικά τα μεγάλα ψάρια που είναι ψηλά στην τροφική αλυσίδα.

Αν και το FDA συνιστά κονσέρβες ελαφρών τόνων, λέγοντας ότι περιέχουν λιγότερο υδράργυρο από ότι ο λευκός τόνος, καλό είναι να περιορίσετε την κατανάλωση κονσερβών τόνου σε 1 την εβδομάδα, το πολύ.

Μια ανασκόπηση του Consumer Reports 2011 διαπίστωσε ότι ο κονσερβοποιημένος τόνος είναι στην πραγματικότητα η πιο κοινή πηγή υδραργύρου στην αμερικανική διατροφή.

Ο υδράργυρος μπορεί να συσσωρεύεται στην κυκλοφορία του αίματος με την πάροδο του χρόνου, επομένως είναι επίσης σημαντικό να παρακολουθείτε την πρόσληψη σας προτού μείνετε έγκυος.Τα περισσότερα θαλασσινά περιέχουν κάποια ποσότητα υδραργύρου.

Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, εάν τρώτε ψάρια και θαλασσινά 2 φορές την εβδομάδα θεωρείται ασφαλές.

Μία μελέτη που δημοσιεύτηκε στο The Lancet δεν διαπίστωσε αρνητικές επιπτώσεις για τις έγκυες γυναίκες στις Σεϋχέλλες που έτρωγαν περισσότερο από 350 γραμμάρια θαλασσινά κάθε εβδομάδα. Στην πραγματικότητα, οι γυναίκες στη μελέτη έτρωγαν μέχρι και 10 φορές περισσότερα ψάρια από τον μέσο Αμερικανό.

Επίσης, να είστε προσεκτικές για ψάρια που προέρχονται από μολυσμένα νερά ή κοντά σε λιμάνια και να αποφεύγετε τις άγνωστες ταβέρνες, σε άγνωστα μέρη.

Όταν μαγειρεύετε στο σπίτι, πρέπει να πλένετε με προσοχή, μετά την προετοιμασία των θαλασσινών, όλες τις επιφάνειες, τα σκεύη και τα μαχαίρια.

Τα ψάρια πρέπει να μαγειρεύονται καλά και όταν μαγειρεύετε αστακό, γαρίδες και χτένια να βράζουν καλά. Να καταναλώνετε τα μύδια και τα στρείδια μόνον όταν τα κελύφη είναι ανοιγμένα.

Οι έγκυες γυναίκες θα πρέπει επίσης να περιορίζουν την κατανάλωση λιπαρών ψαριών, όπως το λαβράκι και οι σαρδέλλες, επειδή μπορεί να περιέχουν ρύπους όπως οι διοξίνες και τα πολυχλωροδιφαινύλια (PCBs), οπότε δεν συνιστώνται περισσότερες από δύο μερίδες λιπαρών ψαριών την εβδομάδα. Δεν χρειάζεται να σταματήσετε να τρώτε λιπαρά ψάρια συνολικά, καθώς τα οφέλη για την υγεία υπερτερούν των κινδύνων.

Από τα υπόλοιπα ψάρια το φαγκρί και ο σολωμός πρέπει να καταναλώνονται με προσοχή αλλά δεν χρειάζεται να περιορίσετε ή να αποφύγετε το μπακαλιάρο και τη γλώσσα.

Το χταποδάκι φαίνεται μάλλον ασφαλές.